středa 22. května 2019

Clothes | minimalism


Minimalismus je něco, co se snažím tvořit už několik dlouhých let, ale nikdy se mi to nedařilo, buď nebyly finance (čti- nebyla jsem schopná ušetřit) nebo jsem nenacházela to svoje "minimalistický já", ale už několik let uběhlo a já teprve teď se do něj "správně" zakousla. 

Se šatníkem bojuji neustále, opravdu několik let a nikdy mi snad nebylo přáno, protože se mi věci vždy hromadili a především věci, které reálně nepotřebuji a nikdy jsem je neměla na sobě a jen tak tam leží a koukají na mě, kdy si je konečně obléknu, ale žádná taková věc se nekoná. Měla jsem teď delší volno a konečně jsem se dostala k úplnému vytřídění šatníku a i dalších věcí, ale o tom jindy. Sepsala jsem si pár věcí ohledně vytřídění šatníku, změně stylu a vybírání oblečení. Tak jdeme na to.

1. Vyhoď všechno, co nepotřebuješ. Žádné slitování.
S čím jsem měla opravdu velký problém bylo to, že mi těch věcí bylo líto. Stále jsem si říkala "toho je škoda, to určitě vynosím.." a nikdy nevynosila. Akorát se to u mě válelo o dalších pár měsíců déle než jsem to vyhodila. Poslední půl rok jsem se snažila opravdu hodně věcí dát pryč a až teď můžu říct, že tak 99% věcí, které jsem nechtěla nebo se tam jen válelo je pryč. Tím se chci i dostat k tomu, že to nejde hned, nebudete to mít za den, ale určitou dobu to trvá.

Když jsem třídila šatník, tak jsem se u každého kousku pozastavila a zeptala se samu sebe "opravdu to využiješ?" u většiny byla odpověď "NE!". A tak jsem vyhodila všechno (kromě jediné věci) barevné, které já neunosím, nejsou to mé barvy a byla jsem v tom akorát tak nešťastná, že se mi to nelíbí. Také jsem dala pryč trička s nápisy, protože se mi na tričkách nelíbí nijak výrazné nápisy či potisky, málokdy si vyberu nějaké.

A závěr? Neměla na žádném oblečení slitování a zůstalo mi ve skříni od každých věcí tak 3 až max. 6 kusů oblečení. Udělala jsem něco, co se mi nedařilo několik let.



2. Co s nimi?
Když jsem měla hotovo, tak jsem přemýšlela co s oblečením udělám. První várky jsem dala na charitu, kde to spousty dětí z dětských domovů využijí. Druhou várku jsem darovala, především mé kamarádce na mateřské, která si nemůže dovolit moc oblečení na sebe a tak jsem za ní přijela s 3 taškami a další 3 na ni ještě u mě čekají. A posledních pár věcí jsem dala na vinted, kde jsem spousty oblečení prodala a ještě pár jich čeká na nového majitele. Možností je opravdu spousty a buď můžete po darovávat a nebo i některé kousky prodat. Právě na tom vintedu.

3. Nakupování nových kousků, váš styl
Určitě by jste měli si zjistit v čem se cítíte nejlépe. Řekněte si - "jaký styl se mi líbí? Jaké barvy bych chtěla mít v mém šatníku?" Já věděla, že chci mít v mém šatníku 3 barvy a to ty nejzákladnější - černá, bílá a šedá. Občas bych zakomponovala i nějaké jemnější barvičky - světlé růžová, béžová, ale věděla jsem, že chci mít především tyto 3 barvy v šatníku a podle toho se i odvíjelo to, co jsem si kupovala a co si kupovat budu. Doporučila bych nedělat jednu věc a to tu, že půjdete do obchodu s myšlenkami, že potřebujete nové kousky a nakoupíte všechno, co se dá. Minimálně půlka půjde opět od Vás rychle pryč. 

Opravdu se zamyslete nad tím jestli - se v tom cítíte dobře, jestli je ten materiál příjemný, jestli se dokáže dobře kombinovat (a tak dále, všechny Vaše podmínky), klidně si v hlavě kombinujte outfity. Když si koupíte něco a pak se Vám to nebude hodit k ničemu (úplně odlišný styl apod.), tak to dáte znovu pryč. Nakupujte s chladnou hlavou. Když něco bude sice levné, ale není to pořád "to, co chcete", tak to neberte. Počkejte si na to až si našetříte na "to pravé" a investujte do toho. Ono se Vám to vrátí. 



Co se týče nákupu samotného a výběru obchodů, tak za mě bych volila "vyšší" obchody, ne typu new yorker apod. Když už jste si dali tu práci z vytříděním, tak si nakupte kvalitní kousky, které Vám dlouho vydrží a nebudou ihned seprané a ošklivé. Materiál je velmi důležitý a nejen to, u dražších kousků jsou i mnohem hezčí věci. Ve spoustě obchodů z "nižší" třídy se Vám stane jedna věc, která mě osobně velmi dříve štvala. Oblečení, které jsem si zakoupila měl každý druhý a mě to štvalo. Proto když budete nakupovat jinde, tak se Vám to stane málokdy - u českých návrhářů nikdy. Většina těch kousků jsou jednorázových. Zkuste se podívat na nějaké české návrháře, ačkoliv levní nejsou, ale vrátí se Vám to.

Dále koukám na různé e-shopy, zara, reserved, tommy hilfiger.. mají krásné kousky a mě osobně dost vyhovující, ale přesto hledám i nějaké "neznámé", které opět nemá jen tak nikdo a ráda bych poznala další značky, ale o tom třeba příště. 

Doufám, že Vám článek alespoň trošku pomohl s vytříděním šatníku,
a určitě v budoucnu čekejte další článek na toto téma,
Vaše Ann's D.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jak ušetřit?

Vítám Vás u nového článku po delší době, tentokrát mi vlezla do času nová práce, která můj volný čas omezila na minimum, ale je doba karan...